Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Realna walka o wirtualne zakupy

W tym roku rozpocznie się zacięta rywalizacja o internetowy rynek książek i multimediów. Dotychczasowemu liderowi, Merlinowi.com, przybyło dwóch silnych rywali - Empik i Kolporter

Jacek Kotur, dyrektor internetowego sklepu Empik.com, uruchomionego pod koniec ubiegłego roku, nie spodziewał się, że polscy internauci tak chętnie będą odbierać w realnym sklepie towary kupione w sieci. - Liczyliśmy, że będzie to co najwyżej kilkanaście procent zamówień, a jest połowa - wyjaśnia Kotur.

Niedawno brytyjski dziennik "Financial Times" zwracał uwagę na atrakcyjną dla wielu detalistów formę handlu on-line: zamówienia w wirtualnym sklepie łączy się z odbiorem w "realnej" placówce. Amerykańska firma Circuit City, drugi co do wielkości w USA detalista w branży elektroniki użytkowej, ocenia, że w tym roku takie łączone transakcje będą stanowiły prawie dwie trzecie jej obrotów on-line. Circuit Circles zachęca do nowej usługi 24-minutowym czasem realizacji zamówienia.

Polskim księgarniom on-line daleko jeszcze do takiej szybkości. W Empik.com najszybsze zakupy mogą na razie zrobić warszawiacy, odbierając zamówiony towar już na drugi dzień. W innych miastach, gdzie działa większość z 78 realnych empików, średni czas od kliknięcia do odbioru towaru to trzy dni robocze. Szybciej można dostać przesyłkę kurierską z internetowego sklepu. Dlaczego więc internauci decydują się na sklepowy odbiór?

Zdaniem Jacka Kotura, po pierwsze ze względu na wciąż silne obawy przed dokonywaniem płatności przez Internet. Inni chcą zaoszczędzić na kosztach przesyłki, zwłaszcza jeśli nie chcą robić dużych zakupów, które umożliwiają bezpłatną dostawę. Możliwość odbioru w sklepie jest przewagą tradycyjnych sieci handlowych nad wirtualnymi przedsięwzięciami bez własnych placówek. Lecz i one zaczynają nadrabiać te braki.

Największa w Polsce internetowa księgarnia, Merlin.com.pl, od lata ubiegłego roku otwiera tradycyjne sklepy. Na razie ma dwa sklepy w Warszawie, ale planuje otwarcie kolejnych. Szefowie Merlina przyznają, że największym problemem w realizacji tych planów są odpowiednie lokale w centrach miast.

Takich problemów nie ma Empik, utworzony na bazie sprywatyzowanej na początku lat 90. sieci klubów międzynarodowej prasy i książki. Dziś - jako główna spółka giełdowej Grupy Empik Media & Fashion - jest największą w Polsce siecią salonów z książkami, prasą muzyką i multimediami. Uruchomiony po kilkuletniej przerwie Empik.com ma odebrać Merlinowi pozycję lidera w internetowym handlu tymi artykułami. Ten rok ma zakończyć z co najmniej 20 mln zł przychodów ze sprzedaży.

- Naszą przewagą jest bardzo silna, znana marka - uważa Jacek Kotur, który ocenia liczbę klientów Empik.com na ok. 10 tys. miesięcznie. To wciąż niewiele w porównaniu z Merlinem, który ma najsilniejszą markę w polskim handlu on-line i mówi o "kilku tysiącach" zamówień dziennie i 70 tys. osób odwiedzających co dzień jego witrynę.

Tymczasem obu konkurentom wyrastają kolejni rywale. Swój sklep internetowy ma już Traffic Club, największa w Warszawie księgarnia i sklep muzyczny. Przed kilkoma miesiącami do handlu w sieci zabrał się też największy prywatny dystrybutor prasy, kielecki Kolporter, który ma sieć 980 saloników prasowych i pięć salonów multimedialnych. Spółka uruchomiła Ojeju.pl - internetowe centrum handlowe z 74 sklepami różnych branż, w tym jednym własnym, z książkami, muzyką i multimediami.

Robert Sołkiewicz, pełnomocnik zarządu Kolportera ds. Internetu, twierdzi, że już teraz pasaż odwiedza co miesiąc ok. 100 tys. internautów. Jak dodaje, spółka zastanawiała się początkowo, czy nie wprowadzić odbioru zamówień w swych salonikach prasowych. Uznała jednak, że musiałby on objąć całą ofertę pasażu, co na razie stworzyłoby ogromne problemy logistyczne. - Ale możemy jeszcze to do tego pomysłu wrócić - zaznacza Sołkiewicz.

Anita Błaszczak

http://rzeczpospolita.pl/gazet(...)a_4.html

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider