Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Polskich internautów przybywa!

Polski rynek internetowy rozwija się doskonale - internautów przybywa, spędzają oni w sieci coraz więcej czasu, kupują w wirtualnych sklepach i, chcąc nie chcąc, oglądają więcej reklam. Mimo to na tle Europy polski internet wciąż jeszcze wypada nie najlepiej.

Mam dla państwa wyłącznie dobre informacje - tak Michał Tober, prezes związku pracodawców branży internetowej Interactive Advertising Bureau Polska, zaczął wczorajszą konferencję prasową. IAB Polska zaprezentowała swój najnowszy raport o polskim rynku internetowym. Mówi on o tym, co działo się w branży w ubiegłym roku, i prognozuje przyszłość. Jego zawartość Tober (zarazem menedżer portalu Wirtualna Polska) podsumowuje krótko: - Internet rośnie nam fenomenalnie.

W pogoni za radiem

Przyczyny tego entuzjazmu? Jest ich wiele:

Przybywa internautów w Polsce. W ubiegłym roku nastąpił tu duży skok - liczba internautów wzrosła z 9,6 mln do ponad 13 mln osób.

Jednocześnie rośnie popularność szybkiego dostępu do sieci. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej (którego działania antymonopolowe IAB uważa za jedną z przyczyn tego zjawiska) w ciągu roku liczba łączy szerokopasmowych wzrosła w Polsce z ok. 635 tys. do ponad 1,7 mln. A to korzystnie wpływa na sposób korzystania z sieci. - Internauci po przejściu na szybkie łącze częściej korzystają z internetu, spędzają w nim więcej czasu, odwiedzają więcej witryn, częściej robią zakupy, oglądają wideo, ściągają pliki, używają komunikatorów i telefonii internetowej - wylicza Piotr Kowalczyk, menedżer portalu Onet.pl i członek zarządu IAB.

Wzrasta wartość rynku reklamy internetowej. W zeszłym roku wydatki netto (bez barterów) na reklamę online sięgnęły w Polsce 215 mln zł - to aż o 60 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej (a i tak kwota ta nie obejmuje utajnionych wydatków na promocję w wyszukiwarce Google oraz rynku internetowych serwisów ogłoszeniowych, z których korzysta prawie 6 mln osób). Jest to tempo wzrostu nieosiągalne dla innych mediów - cały rynek reklamy wzrósł w Polsce średnio o 10 proc. W sumie internet opanował już u nas prawie 4 proc. tortu reklamowego (na świecie jest to średnio 5,8 proc.). Polscy wydawcy internetowi z nadzieją patrzą na przykład brytyjski, gdzie reklama online ma ponad 11 proc. udziałów w rynku. - W ciągu trzech lat internet dogoni w Polsce radio, a zaraz potem outdoor - zapowiada Robert Biegaj (Agora), wiceprezes IAB.

ośnie rynek handlu detalicznego w internecie. Raport ocenia, że zakupy w sieci robi ponad 3,3 mln osób w Polsce. Według IAB obroty w polskim e-commerce wzrosły w ubiegłym roku z 3,1 mld zł do 5 mld zł i e-handel stanowi już kilka procent całego krajowego handlu detalicznego. W tym bardzo duża część to transakcje na internetowych serwisach aukcyjnych (na samym Allegro.pl w zeszłym roku sprzedano towary za 2,5 mld zł), które zyskują nowe oblicze. - Serwisy aukcyjne stały się platformą sprzedaży towarów dla wielu sklepów zwykłych i internetowych - mówi Kowalczyk.

Nastąpił wysyp nowych pomysłów i zjawisk w sieci - w internecie zagościły na dobre wideo, telewizje i radiostacje, pojawiły się nowe pomysły, serwisy społecznościowe spod znaku Web 2.0. Rozwija się marketing mobilny. - Adresy stron WWW już standardowo trafiają do kampanii reklamowych w telewizji, internet staje się dla firm podstawowym sposobem komunikacji z klientami. Często firmy rozpoczynają prace na strategię promocyjną właśnie od internetu - mówił Tober.

Tygrysem nie jesteśmy

Wszystko to nie oznacza, że Polska stała się internetowym tygrysem Europy.

Dostęp do internetu wciąż ma w Polsce sporo mniejszy odsetek osób niż na Zachodzie (średnia dla wszystkich 27 państw Unii Europejskiej to ponad 50 proc., tymczasem w Polsce, według różnych szacunków, jest to 30-38 proc.). Nadal jesteśmy w europejskim ogonie, jeśli chodzi o liczbę szerokopasmowych, szybkich łączy na setkę mieszkańców. "Za nami jest tylko Grecja i Słowacja" - czytamy w raporcie IAB. Na Zachodzie znacznie bardziej popularne są także zakupy online. A według Eurostatu (dane z 2006 r.) odsetek osób korzystających z internetu w kontaktach z urzędami publicznymi wynosi w Polsce 6 proc. i jest... najniższy ze wszystkich krajów Unii (średnia dla całej UE to 24 proc.).

- Jesteśmy kilka lat z tyłu - przyznają przedstawiciele IAB Polska. - Ale wszystko to oznacza, że jest duże pole do dalszego rozwoju internetu w Polsce w najbliższych latach.

Organizacja, która obecnie skupia kilkanaście największych firm na e-rynku (analogiczne instytucje w innych krajach, zrzeszone w globalnej sieci IAB, potrafią zrzeszać nawet 200-300 firm), zapowiada mocną promocję rynku internetowego. Michał Tober: - Nasza branża stała się rentowna i pozwala zarobić innym branżom. Rozwój internetu to dziś warunek rozwoju całej gospodarki. Problem tylko w tym, że zaczyna już brakować specjalistów do pracy na rynku interaktywnym.

http://gospodarka.gazeta.pl/go(...)029.html

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobili?my

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy"

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider